Rodzaje mechanizmów napędowych w zegarkach

Trzy podstawowe rodzaje mechanizmów napędowych w zegarkach, to kolejno mechanizm kwarcowy, mechaniczny typ mechanizmu i mechanizm automatyczny. Różnią się między sobą wieloma szczegółami, sprawiając, że każdy z nich znajduje swoich zwolenników. Przejdźmy zatem do konkretów…

Mechanizm kwarcowy zegarka

Pierwszy – mechanizm kwarcowy

Nazwa ta związana jest z kryształem kwarcu, którego płytka połączona jest z baterią konkretnego zegarka. Energia, którą wydziela bateria wywołuje swoiste drgania kryształu kwarcu. Te są zliczane i wykorzystywane do sterowania mechanizmem zegarka. Mechanizm kwarcowy charakteryzuje się niezwykłą dokładnością i wytrzymałą baterią. Wymieniać należy ją bowiem średnio co 1,5 roku, a nawet co 3 lata. To sprawia, że osoby którym zależy na długiej żywotności zegarka bez dodatkowych starań z ich strony w większości decydują się na modele właśnie z tym mechanizmem.

Drugi – mechaniczny typ mechanizmu

Tutaj główną rolę ogrywa sprężyna napędowa, która naciąga mechanizm. Tym napędem sterujemy za pomocą małego pokrętła na zewnętrznej stronie zegarka, zwanego koronką. Taki czasomierz wymaga nakręcania mniej więcej co półtora dnia, bowiem działa przez około 40 kolejnych godzin. To, że trzeba o tym pamiętać, stanowi oczywiście swoistą wadę mechanicznego mechanizmu. Pocieszeniem może być jedynie fakt, że czynność taka trwa dosłownie kilka sekund. Nie zmienia to jednak faktu, że jest konieczna, a jej pominięcie spowoduje zatrzymanie zegarka. W porównaniu z innymi mechanizmami, ten jest jednak znacznie prostszy, a tym samym łatwiejszy w naprawie. Dla większości ludzi zegarki tego typu stanowią wartość sentymentalną, dlatego kiedy decydują się na nowszy model, wybierają podobny – również z mechanicznym typem mechanizmu. Jest to oczywiście klasyka sama w sobie, dlatego preferują ją tradycjonaliści lub po prostu osoby starsze przyzwyczajone do takich praktyk.

Mechanizm typ zegarka

Trzeci – mechanizm automatyczny

Ostatni typ mechanizmu, mechanizm automatyczny wprowadzony został w latach 20 XX wieku i cały czas cieszy się niesłabnącą popularnością wśród wielu klientów. Nie posiada, jak dwa powyższe mechanizmy ani baterii, ani naciągu manualnego. Wyposażony jest natomiast w automatyczny naciąg, który przechwytuje energię pochodzącą z ruchów nadgarstka. Warunkiem jego sprawności jest więc regularne go noszenie. Ci, którzy decydują się na taki model chwalą sobie fakt, że zegarka nie trzeba nakręcać i ma on różnego rodzaju dodatkowe funkcje. Na przykład wodoodporność, wbudowany stoper czy datownik, szczególnie istotne dla miłośników nowych technologii, różnego rodzaju gadżetów i elektronicznych udogodnień. Niestety – w przypadku awarii, jego naprawa okazać się może dość kłopotliwa.

Ostateczna decyzja

Wybierając zegarek mamy więc do wyboru kilka opcji, a konkretnie typ z mechanizmem automatycznym, kwarcowym lub mechanicznym. Niezależnie jednak od tego, który rodzaj wydaje nam się odpowiedni, pod uwagę weźmy również producenta i ogólną jakość interesującego nas czasomierza. Dobrej jakości zegarki, takie jak Diesel czy Casio, firmowe modele dostępne między innymi na zegarkinareke.pl służyć nam będą wiele lat, a my nie będziemy mieli poczucia, że pieniądze wyrzuciliśmy w błoto. Nie ma przecież nic gorszego, niż nieudane zakupy w trakcie których z oszczędności czy zwykłej naiwności zaopatrzyliśmy się w wadliwy lub niskiej jakości produkt. Zegarek stanowi dziś ozdobę, która musi nie tylko ładnie wyglądać, ale też być funkcjonalna. Jakość na którą postawimy z całą pewnością zwróci się w postaci naszego zadowolenia i dumy z czasomierza, który nosimy na nadgarstku.Stary mechanizm zegarka