Pilot sterujący zamykaniem i otwieraniem bramy to doskonałe rozwiązanie pozwalające na obsługę wjazdu na teren posesji czy do garażu bez konieczności opuszczania pojazdu. Dzięki automatyzacji bram człowiek nie musi już stwarzać zagrożenia pozostawiając samochód na drodze w celu otwarcia podjazdu, nie musi też moknąć w deszczu gdy wyjedzie już bezpiecznie z garażu i przyjdzie mu zamykać bramę. Choć do samego faktu obsługi pilotów już się przyzwyczailiśmy, wiele pytań rodzi się wokół tego jak właściwie działają i jakie są ich funkcje dodatkowe. Dlatego postanowiliśmy pokazać jak działają na podstawie produktów marki GRODEX <<<
Jak działa pilot do bramy garażowej?
Zautomatyzowaną bramą garażową można sterować na kilka sposobów, chociażby za pomocą kart zbliżeniowych i klawiatur kodowanych montowanych na ścianie przy bramie. Rozwiązania takie sprawdzają się jednak najczęściej w przypadku większych posesji obsługujących większą ilość osób bądź w zastosowaniach przemysłowych.
Jeśli w grę wchodzą wszelkiego rodzaju domy jednorodzinne, najpopularniejszym wyborem jest zdecydowanie pilot, który właściwie należałoby nazywać nadajnikiem radiowym. Pilot, po wciśnięciu odpowiedniego przycisku, wysyła sygnał radiowy odbierany przez centralę sterującą po otrzymaniu odpowiedniej komendy z pilota, otwiera bramę. Piloty obsługujące bramy garażowe mogą operować w różnym zasięgu, zależnie od warunków w jakich pracuje dane urządzenie oraz indywidualnych ustawień.
Przegląd funkcji pilotów do bram garażowych
Jedną z najbardziej podstawowych i głównych funkcji pilota do bramy garażowej jest oczywiście jej otwieranie. To jednak nie musi następować nagle i całkowicie. W istocie, bramy garażowe zależnie od rodzaju bramy i zastosowanego systemu automatyki mogą otwierać się w trybie automatycznym, gdy po naciśnięciu przycisku brama otwiera się całkowicie a następnie, po upływie określonego czasu zamyka się automatycznie. To jednak nie jedyny wariant ich obsługi.
Odpowiednio programując centralę i pilot, możliwa jest zmiana czasu otwarcia bramy zanim ta zamknie się sama lub ustawienie innego trybu otwierania i zamykania wjazdu. Tzw. tryb „krok po kroku” pozwala na bardziej mechaniczną obsługę bramy, gdzie wciśnięcie przycisku podnosi bramę, drugie zatrzymuje ją w miejscu, a trzecie zamyka ją.
Niektóre piloty mają także możliwość ustawienia przycisku do obsługi funkcji furtki, czyli otworzenia bramy częściowo, tak by można było obok niej (w przypadku bram wjazdowych) lub pod nią przejść, ale nie koniecznie przejechać.
Coraz bardziej zaawansowane funkcje automatyki do bram pozwalają na jeszcze łatwiejsze i wygodniejsze ich użytkowanie.
Jedną z ciekawszych i bardziej docenianych funkcji nowoczesnych pilotów do bram jest tzw. kod dynamicznie zmienny, czyli fakt, że przy każdym użyciu pilota sygnał radiowy jest kodowany na nowo. Liczba kombinacji możliwości przekracza wtedy 250 milionów możliwości, dzięki czemu właściciel garażu może czuć się bezpiecznie wiedząc, że włamanie się do niego za pomocą przypadkowo zdobytego w sklepie pilota (nawet do tej samej marki bramy) jest raczej mało prawdopodobne. Nie ma też możliwości nagrania bądź skopiowania sygnału potrzebnego do jej otworzenia, co daje jeszcze większą gwarancję bezpieczeństwa.
Nowoczesne funkcje w zasięgu ręki
Funkcje nowoczesnych pilotów nie ograniczają się jednak wyłącznie do obsługi bram garażowych. Najnowsze urządzenia działają jedno- lub wielokanałowo, przy czym te drugie mogą zostać zaprogramowane tak, by obsługiwały więcej niż jeden automat. Do pilota wprowadzane są wówczas indywidualne ustawienia użytkownika, dzięki którym ten może otwierać jednym pilotem nie tylko bramę garażową, ale i bramę wjazdową na posesję, a często obsługiwać także światła na podjeździe czy automatyczny system alarmu w garażu.
Korzystając z produktów wiodących marek mamy dostęp do najnowszych technologii w zakresie automatyki bram.
Wiele nowych pilotów posiada też funkcję zakodowania go na PIN i opcję blokowania klawiszy tak, by ten nie mógł zostać użyty przez osoby nieuprawnione w wypadku zgubienia pilota. Inną funkcją tak pozornie niewielkiego urządzenia może być możliwość sprawdzania stanu bramy, gdzie po naciśnięciu odpowiedniego przycisku na pilocie zapali się dioda informująca o tym, czy brama jest otwarta, czy zamknięta.
Ostatnią, niezwykle ważną funkcją pilotów do bram garażowych jest możliwość wysprzęglania bramy za pomocą przycisku. W momencie awarii nie będącej awarią prądu, ale uniemożlwiającej automatyczne otwarcie bramy, wysprzęglenie jej to jedyny sposób na mechaniczne podniesienie lub przesunięcie skrzydła bramy bez uszkodzenia jej napędu.