Jakie są konsekwencje usunięcia filtra DPF?

Filtr cząsteczek stałych powszechnie znany jako filtr DPF jest to skrót wzięty z angielskiego diesel particulate filter. Filtr ma za zadanie oczyszczać gazy spalinowe z elementu popiołu i sadzy. Dzięki nim zahamowana została emisja Dieslowego czarnego dymu. Dziś wielu kierowców pozbywa się filtra DPF, decydują się na ten krok z oszczędności, aczkolwiek w Polsce usuwanie filtrów cząsteczek stałych jest nielegalne.

Skutki pozbycia się filtra DPF

Pierwszą rzeczą, o której warto pamiętać to to, że usuwanie filtra cząsteczek stałych jest nielegalne i grozi to wysokimi karami. Konsekwencje mogą nas spotkać dość szybko, gdyż żyjemy w czasach, w których policja jest coraz lepiej wyposażona do sprawdzania takich niewidocznych na pierwszy rzut oka elementów. Odpowiedzialność prawna może nas złapać także w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Za granicą pechowcy mogą natrafić na dobrze przystosowane do odpowiedniej kontroli służby. Warto mieć świadomość, że za granicami czekać na nas może przerażająco wysoka kara pieniężna.

Dotychczas ta nielegalna modyfikacja była prawie niewykrywalna. Dziś policja jest o wiele lepiej przygotowana do kontroli obecności i poprawnego działania filtra cząsteczek stałych. Można powiedzieć, że zlikwidowanie procederu usuwania filtra, jest ostatnio celem policji. Zakupiła ona także wiele nowoczesnych dymomierzy.

Nie można także zapomnieć o głównym skutku usunięcia filtra DPF, czyli o zanieczyszczaniu środowiska naturalnego toksycznymi substancjami. Powstanie i rozpowszechnienie filtra opierało się na pewnych założeniach ekologicznych, dlatego wymontowując go automatycznie ustawiamy się w opozycji wobec ochrony środowiska.

Usunięcie filtra cząsteczek stałych wiązać się może także z konsekwencjami negatywnie wpływającymi na prawidłowe funkcjonowanie naszego samochodu. Wymontowanie filtra DPF związane jest z działaniami ingerującymi w komputer samochodu. Jakiekolwiek niewłaściwe zmiany w oprogramowaniu mogą naruszyć integralność całego systemu sterowania podzespołami.

Samo w sobie usuwanie filtra cząsteczek stałych nie powinno naruszyć silnika, ale to zależy od profesjonalnego wykonania usługi. Pamiętajmy, że zadanie mechanika nie kończy się wyłącznie na samym mechanicznym demontażu filtra DPF, lecz musi on również zając się funkcją obsługi filtra dokonywaną przez moduł komputera sterującego i generującego odpowiednie parametry silnika potrzebne do zadziałania filtra. Profesjonalista musi tę funkcję umiejętnie dezaktywować.

naprawa DPF

Awarie filtra cząsteczek stałych

To nie są dobre czasy dla wyjmowania filtra DPF. Zdecydowanie staje się to coraz mniej opłacalne i bardziej niebezpieczne. Dlatego warto nauczyć się właściwie dbać o tę część samochodu. Szczególnie przydaje się wiedza dotycząca potencjalnych awarii. Im lepiej będziemy przyszykowani, tym jakiekolwiek usterki będą mniej dotkliwsze. Można także starać się nie dopuścić do nieprzyjemnych w konsekwencjach awarii.

Najczęstsze przyczyny awarii filtra cząsteczek stałych są powszechnie znane. Należy do nich jeżdżenie po mieście na niskich obrotach, wlanie niewłaściwego oleju silnikowego, usterka czujnika temperatury lub czujnika różnicy ciśnienia, przedwczesne wyłączenie silnika przed zakończeniem regeneracji.

Objawy awarii zależą od modelu samochodu i rodzaju filtra DPF. Zazwyczaj jest to zapalenie się wielu kontrolek naraz, takich jak:  check engine, świecy żarowej, trakcji, DPF. Symptomem może być też utrata mocy, zwiększenie spalania, tryb awaryjny i zwiększanie się poziomu oleju silnikowego.

Ważną funkcję pełni oczywiście kontrolka DPF, która po przekroczeniu 80% nasycenia filtra cząsteczkami zaczyna świecić. Wiemy wówczas, że musimy coś zrobić, aby nie doszło do 100%. Dalsza jazda może być kontynuowana przez mniej więcej 15 minut, trzeba tylko zachować prędkość obrotową silnika do 2000 obrotów na minutę. Nieprzestrzeganie tej zasady może doprowadzić do stałego świecenia się kontrolki, a więc do stałego uszkodzenia filtru. Tak poważne uszkodzenie wymaga niestety kosztownej wymiany.