Jak jeździć rowerem po zmroku – wszystko na temat oświetlenia

Rowerzysta poruszający się po jezdni jest uznany za pełnoprawnego uczestnika ruchu drogowego, podlegającego tym samym przepisom i wymaganiom co kierowca samochodu. Trudno jednak ukryć fakt, że w starciu z samochodem nie ma większych szans na wyjście cało z wypadku i dlatego też powinien dla własnego bezpieczeństwa zadbać o to, by na drodze było go po prostu widać. Jak? Oczywiście za pomocą odpowiedniego oświetlenia. Choć prawo nie wymaga już, by lampki były przykręcone do roweru na stale, istnieją przepisy mówiące o tym kiedy i jakich świateł należy używać podczas jazdy. O czym należy pamiętać, by być doskonale widocznym na drodze i jeździć rowerem także po zmroku?

Oświetlenie rowerowe – wymogi prawne

Zawarte w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury przepisy w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jednolity: DzU z 2016r, poz. 2022) mówią jasno: rower poruszający się po zmroku, we mgle lub w warunkach niedostatecznej widoczności powinien być wyposażony w cały szereg świateł i odblasków gwarantujących możliwość zauważenia go na drodze przez innych uczestników ruchu. Do obowiązkowych świateł na wyposażeniu roweru należą obecnie:

  • Minimum jedno światło przednie białe lub żółte świecące światłem ciągłym, lub migającym. Może to być więc lampka przednia zasilana bateriami lub dynamo, koniecznie barwy białej lub żółtej.
  • Co najmniej jedno światło tylne czerwone, odblaskowe. Światła tego typu są często dostarczane wraz z rowerem przez producenta i w większości przypadków montuje się je w okolicach siodełka lub na tylnym widelcu.
  • Minimum jedno światło tylne świecące światłem ciągłym, lub migającym. Choć nie ma tu dookreślonego koloru światła, dobrym pomysłem jest wybór światła czerwonego. Podstawowe reguły przepisów drogowych stosowane między innymi przez producentów samochodów zakładają, że widząc światło białe wiemy, że pojazd zbliża się w naszą stronę, a światło czerwone – że oddala się od nas jadąc tym samym pasem ruchu.
  • Kierunkowskazy w rowerze konieczne są w momencie, gdy konstrukcja roweru lub wózka rowerowego uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką. W praktyce jednak wykorzystuje się je stosunkowo rzadko, a prawidłową widoczność sygnałów ręcznych podczas skrętu warto zapewnić sobie stosując odblaski na rękawach kurtki i nadgarstkach.

Praktyczne wskazówki przy wyborze oświetlenia rowerowego

Zgodnie z obowiązującymi przepisami światła rowerowe pozycyjne, a więc lampki przednie i tylne zasilane za pomocą baterii lub dynamo powinny emitować światło ciągłe lub migające. W praktyce światło migające gwarantuje lepszą widoczność, szczególnie w przypadku jazdy we mgle czy w dużym ruchu samochodowym, jednak dla własnego bezpieczeństwa lepiej oświetlać drogę przed sobą światłem ciągłym. W samochodzie też wolelibyśmy widzieć drogę przed sobą przez cały czas.

Jeśli chodzi o faktyczną widoczność świateł rowerowych i odblasków, te powinny być widoczne przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 metrów. W praktyce nie mogą być więc za słabe – markowi producenci oświetlenia zwykle oznaczają zasięg oferowanych przez siebie lamp i dla własnego bezpieczeństwa warto stawiać właśnie na nieco lepsze jakościowo produkty.

Ostatnim wymogiem jest wysokość umiejscowienia świateł, które w przypadku roweru powinny znajdować się nie wyżej niż 150 cm i nie niżej niż 25 cm od powierzchni jezdni.

Każdy, kto jeździł na rowerze lub obserwował kiedyś innych rowerzystów z pewnością wie, że wspomniane trzy obowiązkowe warianty świateł to znacznie mniej, niż większość ludzi montuje w swoich jednośladach. Owszem, na rynku dostępnych jest dziś wiele sposobów dodatkowego, opcjonalnego oświetlenia roweru, wśród których warto wymienić odblaski umieszczone na pedałach roweru, odblask barwy białej z przodu, odblaski na kołach (najlepiej barwy żółtej samochodowej) czy paski odblaskowe na oponach i kołach.

Lampa przednia

Lampa przednia INFINI LAVA 500 – idealna do jazdy po zmroku.

Światła rowerowe mogą być zasilane bateryjnie lub przez dynamo, odczepiane do jazdy w ciągu dnia czy montowane na stałe do elementów roweru. Pamiętaj, by przy ich wyborze kierować się przede wszystkim przepisami, ale też zdrowym rozsądkiem – rower to nie choinka i choć musi być dobrze widoczny, nie powinien oślepiać innych uczestników ruchu!

Lampa tylna

Tylna lampka rowerowa Infini Turbo Black


Oba zaprezentowane produkty pochodzą z oferty sklepu internetowego PM Bike – oferta dostępna jest tutaj.